تهیه اشتراک دریافت پیامکی بخشنامه های فروش خودروسازان خرید پنل پیامکی

خودروهای بی کیفیت بیشتری از رده خارج می‌شوند

.خودروهای بی کیفیت بیشتری از رده خارج می‌شوند.

 

با توجه به اینکه کیفیت اغلب خودروهای داخلی قابل قبول نیست، رئیس سازمان استاندارد گفته است علاوه بر 5 خودرویی که تولیدشان متوقف شده، ارزیابی کیفیت سایر خودروها نیز فعلاً در دست بررسی است.

بنا به اذعان متولیان صنعت کشور از جمله مسئولان وزارت صمت، خودروهای تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ در این رابطه می‌توان به اظهارات منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت اشاره کرد که چندی پیش گفته بود «ادبیات خودروسازی ایران برای ۲۵ سال پیش است.»

خودروهای بی کیفیت بیشتری از رده خارج می‌شوند

حتی رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز از تریبون‌های مختلف کیفیت خودروهای ایرانی را مورد انتقاد قرار داده است؛ به عنوان نمونه وی در پی حادثه‌ای که در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان طی سال گذشته روی داد، گفته بود که ««صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.»

همچنین می‌توان به اظهارات مجلسی‌ها اشاره کرد؛ به عنوان نمونه غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته بود که «چرا در برابر صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می‌خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می‌شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می‌کنند.»

توقف تولید خودروهای بی کیفیت

در این بین، متولیان صنعتی که از سال‌ها پیش وعده توقف تولید خودروهای بی کیفیت را می‌دادند در نهایت در تابستان سال جاری اعلام کردند که تولید ۵ خودروی بی کیفیت شامل ساینا، تیبا، تیبا ۲، سمند و پژو ۴۰۵ متوقف شده است. (البته شماره گذاری تعدادی از خودروهای تیبا و ساینا که از قبل فروخته شده بودند انجام شده است.)

ارزیابی کیفیت خودروها برای تداوم یا توقف تولید

با توجه به اینکه کیفیت خودروهای دیگر نیز چندان قابل قبول نیستند، این مساله که آیا خودروهایی دیگری نیز در صف توقف قرار دارند یا خیر نیز بسیار بااهمیت جلوه می‌کند.

در این رابطه مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ارزیابی کیفیت خودروها برای تداوم یا توقف تولید فعلاً در دست بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: آنچه که مسلم بوده این است که اگر خودرویی فاقد کیفیت‌های لازم باشد و نتواند استانداردها را پاس کند، نباید تولید شود.

وی گفت: به طور کلی توقف تولید خودروهای بی کیفیت در دست بررسی است و فعلاً نمی‌توان جزئیات بیشتری ارائه کرد.

پیشینه‌ای از وعده‌های توقف تولید خودروهای بی کیفیت

به گزارش مهر، نکته قابل تأمل در مورد توقف تولید خودروهای بی کیفیت این است که این موضوع فقط مربوط به امسال نیست و یکی از مسائلی است که از سالهای پیش همواره مورد تاکید مسئولان قرار گرفته اما هیچ گاه به طور کامل محقق نشده است.

به عنوان نمونه، یکی از اولین وعده‌ها در مورد توقف تولید این خودروها، مربوط به بهروز ریاحی مشاور وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۵ می‌شود که وعده داده بود تولید خودروی پراید و پژو ۴۰۵ GLX تا پایان سال ۹۵ متوقف خواهد شد.

در ادامه در سال ۹۶ هم مسئولان صنعتی وقت نیز اعلام کردند که توقف این دو خودرو تا پایان سال ۹۶ متوقف می‌شود؛ اما باز هم با ورود به سال ۹۷ این وعده مجدد تا پایان سال ۹۷ تمدید شد.

تبلیغات

درباره این مطلب نظر دهید !