تهیه اشتراک دریافت پیامکی بخشنامه های فروش خودروسازان خرید پنل پیامکی

مشتریان نهایی سامانه تخصیص خودرو مشخص شدند

پیرو مفاد نامه رییس‌جمهوری جمهوری (بند ۵ الف) در خصوص شفاف‌سازی فرآیند عرضه خودرو ، نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف‌سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح  سه‌شنبه ۲۷ اردیبشهت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (سوم خرداد) اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه وارد کردند.

با توجه به افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر ۸۳ هزار خودرو  در مقایسه با  میزان ۳۰ هزار خودروی کامل تولید شده  در مدت مشابه سال قبل ) ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور در این دوره  ارائه شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند.

پس از صحه‌گذاری اطلاعات مرتبط با طرح جوانی، قرعه‌کشی طرح‌های بالاتر از ظرفیت اعلامی  امروز انجام شد.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب  ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروش‌های کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد.

با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش ۶۰ درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ نسبت به مدت مشابه سال قبل و  از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار ، روند تخصیص خودرو در  سامانه تداوم پیدا خواهد یافت.

لازم به ذکر است که اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام می‌شود و سازمان حمایت، نظارت بر میزان عرضه و حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیص یافته را به عهده خواهد داشت.

دومین عرضه، پایان خردادماه

در این زمینه “عبدالله توکلی لاهیجانی” مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه خواهد داشت و در پایان همین ماه دومین عرضه در این سامانه انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخلاف شایعات، این عرضه هر سه ماه یک بار نخواهد بود.

لازم به ذکر است که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  ۵۶ طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه “حمایت از خانواده و جوانی” ارائه شده است که باتوجه به آنکه میزان متقاضیان در  ۴۲ طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیص یافته بود نیازی به قرعه‌کشی در آن طرح‌ها نیست و خودروی مدنظر آنان بدون قرعه‌کشی،  به مادران واجدشرایط دراین طرحها اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر سیاست‌گذاری عرضه در “سامانه یکپارچه تخصیص خودرو” در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، توانسته است تا مزایای زیر را نیز ایجاد کند:

– تخصیص عادلانه خودرو

– بالا رفتن امکان دسترسی مصرف کنندگان بگونه ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ۱۱.۵ میلیون نفر به‌ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو  ثبت نام کرده‌ان، در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبت نام کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۹۹هزار خودرو  به‌ازای عرضه صدهزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروسازداخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است

–  شفافیت و ایجاد رویه ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

–  رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره‌چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان

– افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه.

تبلیغات

درباره این مطلب نظر دهید !